About
Els Kocken lives and works in Amsterdam, the Netherlands, since her return from 27 years of social development-, and humanitarian assistance in Africa, Latin America, Asia and the Middle East. She is an anthropologist and a visual artist. The photo academy education (2013-2016) enabled her to pursue a career change and triggered her curiosity to explore other visual media. Kocken’s anthropology background and perceptions of past experiences shape her artwork to a large extent. Using drawing, painting and graphics in combination with her photography, playing with visual media become an adventure.
For Kocken the power of change in perspectives and the concept of No Condition Permanent are crucial in her thinking. On the one hand, change in perspectives can produce innovations and development. On the other hand, the temporary nature of facts and truths makes change immanent . Kocken explores her own and others receptivity to such continuous change. These reflections are central to Kocken’s visual perception of the mindset of humans, and the expression in their heads, hands, feet and figures.
Ceci n’est pas un complot: In the course of the pandemic , Kocken became interested in how the various stakeholders (researchers, Non-Vaccinated, public and private sector representatives), manage their performance /attitudes in the public media. The movements of hands in discussions started to fascinate her. With visualising these movements out of context, first in graphic prints and later in paper statues, she creates a new and continuous moving perspective.
Els Kocken woont en werkt in Amsterdam, sinds haar 27 jaar werkzaamheden in ontwikkeling-, en noodhulp programma’s in Afrika, Latijns-amerika , het Midden-Oosten en Azie. Zij is antropologe en beeldende kunstenaar. Met de fotoacademie (2013-2016) afronding heeft zij zich vooral op schilder- en grafische kunst toegelegd.
Kocken’s antropologie achtergrond en visie op ervaringen uit het verleden zijn terug te zien in veel van haar werk. Het concept “No condition permanent” en de kracht van verandering in het vinden van nieuwe perspectieven , zijn een rode draad in haar denken en creaties .
In deze tijd waar feiten en waarheden van korte validiteit blijken te zijn, onderzoekt zij de tolerantie van haarzelf en anderen voor voortdurende verandering. Aan de andere kant komt uit de kracht van verandering ook vaak onvoorspelbare vernieuwing en ontwikkeling. Deze reflecties staan centraal in Kocken’s visuele kijk op de mindset van mensen, en de expressie in hun handen, hoofd, en gestalte.
Gedurende de laatste maanden van beschouwingen over CoVID maatregelen, is zij gaan onderzoeken hoe verschillende belanghebbenden in de pandemie, wetenschappers, politici, non-vaccinated, en zakenlieden, zich een houding geven in de media.
De naam Ceci n’ect pas un complot refereert naar een Belgische documentaire over de validiteit van essentiele vragen stellen Opvallend was de intensiteit in handgebaar gebruik door de geïnterviewden. Gefascineerd door het bewegen van handen in discussie voering, fotografeerde zij dezen van meerdere COVID gerelateerde TV documentaires en andere media. Het werd een inspiratiebron voor het maken van houtsnedes en multimedia prints. Met het uit-hun-context en abstraheren van gebaren in 2D grafische prints en later in papier beeldjes, krijgt eerder herkenbaar dialoog een nieuw perspectief.